Vypečený Světec

22.8.2023 14:43 | Jiří Husák

Už je pravidlem, že se na sklonku léta setkáváme v severočeském Světci u Teplic. Závody tady pro nás chystá Petr Bártl se svým ansámblem a dlužno říci, že vždy vzorně, precisně a s láskou. A tak o to větší záhadou mě je, proč k němu letos nepřijelo svou účastí mu poděkovat za práci více našich většinou pravidelných účastníků. Ano, termín je obklíčen memoriály jezdců světových jmen Falta a Toman, mnozí si raději užívají lunch meat a lahváče na Hvaru, někteří se zotavují ze svých eskapád z předchozích závodů a někteří se prostě jen nechtěli pařit v tom očekávaném vedru. OK, inu bylo to jak bylo.  Ale organizačně jsme zcukli některé kategorie aby dávaly smysl a bylo to koukatelné, a tak v téměř každé rozjížďce bylo na co se dívat. Zvláště na Jidnru Musila když naháněl Lukáše Blažka, ačkoli nezávodí proti sobě, nebo na Jirku Pacha opět s Jinrou ale v jiné rozjížďce, nebo bitvy o 5 - 7 místa v jiných třídách. Ale asi největší show nám nachystala dvojice Kubík - Švaral (hele, Ríšo, příjmení jsem ti nezkomolil) A to jak v kategorii Twinshock tak i ve stopětadvácách, kdy si tito špičkoví jezdci nedarovali ani metr trati a pepřili se mnohými výměnami ve vedení. Vzornou jízdu předvedl Helge Muhlig, který pokaždý špatně odstartoval a prodíral se polem ostatních. Radek Červený v klasikách odšpuntoval a vedl, honili ho Mírové Knedlík a Hájek a také Láďa Novotný, co po jedné rozjížďce musel na manikúru s malíčkem (kromě Musila seniora, co si málem udělal obřízku jediné zranění toho dne) Závody nádherný. Trošku vedro, ale super. A proč toho tolik vím o tom, jak se závodilo v každé kategorii ? Protože se mě mimoděk splnil takový malý sen. Stal jsem se ve Světci mávačem ! Dostal jsem prápor a honil jezdce na konci závodu z trati a do závodu posílal ty čerstvé. A tak mimoděk velmi intenzivně prožíval každou rozjížďku, zahlédl všechno co se na trati dělo daleko více, než z pozice jezdce či mechanika nebo bafuňáře. A že jsem byl kropenatej od bláta a ještě teď mě košile škrábe po spáleném krku ? (vítěž soutěže Redneck 2023) To je asi úděl každého traťáka v úmorném vedru. Vylil jsem do sebe 4,5l vody a jen to zasyčelo. A tak kromě velkých díků těm, co přijeli, závodili, doprovázeli a samozřejme všem, co ten závod brilantně nachystali a uspořádali, chtěl bych zde a pro každý další závod zmínit poměrně těžkou, náročnou a hlavě odpovědnou práci těch, co jezdci často míjí vysokou rychlostí nebo vzduchem a oni se pečou, nebo mrznou, nebo šlapou blátem a mávají praporem, když je potřeba.  

No tak teď si dáme na pár dnů nohy do lavoru se studenou vodou, provedeme nutné opravy či úpravy motocyklů abychom se mohli vzorně postavit na veleširoký žebřík startovního roštu v Ledči nad Sázavou. Kde se kromě našeho českého "mistráku" pojede souběžně i závod o body do toho "našeho" středoevropského poháru. 

Dneska mě sem kurýr od PPL dovalil 25,7kg těžkou škatuli pohárů, tak věřím, že o ně bude stejně čestně a sportovně bojováno, jako jsem to viděl teď ve Světci. 

Radek. 

Žlutava 2023

25.7.2023 11:53 | Jiří Husák

Žlutava, malá vesnička nad řekou Moravou se stává skutečně pro mnohé pojem. Konají se zde totiž každoročně závody seriálu Classic Motocross. A jediné co tomu tady léta chybělo, bylo správné pojmenování. A na to jsme přišli až letos - je to totiž moravské Farleigh. Pro ty co nejsou tak zcela znalí toho názvu, jedná se o největší, nejslavnější a nej nej nej všechno světový závod veteránských motocyklů. A my už ho máme taky. Pátek ozdobili děvčata v krojích s velcome drinkem a koláčky (to myslím, že ve Farleigh nemají). Vyšperkovaná trať, skvěle připravené depo, výborná organizace, zázemí pro jezdce i diváky, občerstvení napěchované dobrotami, sehraný team, co dělá ze závodů opravdu zážitek. A nesmím zapomenout vyzdvihnout březolupskou bandu s jejich výsledkovým servisem. O tom jak kdo závodil, nebo jak se to komu rozbilo se dočtete ve výsledcích, jak to komu slušelo, to už všichni viděli na fotkách od mistra Jirečka. A že si všichni mají hlídat, kdy startuje jeho kategorie,  to připomínám jen pro pořádek. Ale přes to jsme se už dávno přenesli. A že se na druhé rozjížďky trošku prášilo ? No vždyť už 6 týdnů nikde nepadla ani kapka, tak v takovém počasí umí udržet kondici trati jen svatý Petr a Radim s klukama od Žlutav. Perličkou na konec bylo velmi hezké gesto pořadatele, když vyhlásil 3 jezdce vždy z obou konců výsledkových listin, takže si domu ten svůj pohárek vezl dvojnásobný počet jezdců, než je obvyklé. Zkuste o hloubce té myšlenky trošku přemýšlet, je obdivuhodná. A samozřejmě cena pro nejvystajlovanějšího jezdce každé třídy tzv "šampón" byla velmi roztomilá, obzvláště doplněna brilantním komentářem našeho konferenciéra Zděndy. 

Příští rok bude zase něčím vyjimečný, možná zase ještě lepší než ten letošní ? Nene, to nejde chlapci ... Díky moc ! 

No a my se opět potkáme 19.8. na opačném konci naší krásné země, tentokrát ve Světci. A pro nedočkavce bych chtěl připomenout a vyzdvihnout 1.ročník memoriálu Jaroslava Falty, který dělá pan Splavec už 12.8. v Kostelci nad Orlicí. https://www.mxjosefsplavec.cz/ 

 

Tak krásné léto a ve Světci se těšíme.

 

Radek Novák

Moravský Farleigh Castle Classic Motocross

18.7.2023 08:59 | Jiří Husák

Pozvánka do Žlutavy - jak to vidí Ríša:

Už v pátek (píšu záměrně) vypukne dnes už tradiční a legendární závodní víkend ve Žlutavě u Zlína. Ti kdo se v minulosti zúčastnili moc dobře vědí, že se začíná už v pátek a to stylovým přívítáním s koláči a slivovicí, přímo na závodišti. Sobotní program začne tréninky na klasické perfektně upravené tratí s tradičními tobogány a výjezdem do cíle. Asi nikde jinde Vás nebude povzbuzovat tolik diváků při průjezdu kolem cesty. Vyhlášení bude asi opět překvapení jak je zde zvykem a ještě něco navíc...Tak neváhejte a předvedte Všem své nejlepší stroje a dobové stylové oblečení.
 
No a večer po vyhlášení....co stane na Žlutavě zůstane na Žlutavě.
A v neděli ráno si řeknete jak to rychle uběhlo.
 
Tak ať je nás co nejvíc.

Trutnov 2023

14.6.2023 21:17 | Jiří Husák

Vždy, když jedu do Trutnova tak už jízdu tam si užívám. Podkrkonoší je malebné a krásné. Pokochám se ze silnice barokní krásou Kuksu, dávám bacha na všechny ty nastražené kamery po cestě (děsná daň 21. století) a už z dáli mě zdraví majestát černé hory, pod kterou budeme zase závodit. Ještě si nepoplést kruháče, že se na trať odbočuje až na druhým. Protože je zde depo poměrně členité, nikdy neumím odhadovat počet již přítomných nedočkavců, kteří měli více času být na závodišti dříve než já. A protože mám moc rád ty páteční večerní diskuse s ostatními, i na ně jsem se těšil. A že bývají plodné, o tom není sporu. Ale to až později. 

           Ráno po přejímkách jsme skutečně v optimistických 8:30 začali trénovat, inu Trutnov, tady to všechno běží v pevných Richardovo rukách. Podle platného harmonogramu, pěkně po sobě, tréningy, kvalifikace, rozjížďky, vyhlášení. A my mu do té brilatní organizace hodili trošku vidle. Protože letos jsem ze zdravotních příčin pouze mechanikem a doprovodem dvou talentů, mám poměrně možnost si závody užít i jako divák (tedy pokud právě nejsem po lokty ponořen do některé z našich ČZ) a musím konstatovat, že na ty naše závody je pěkné pokoukání. Nejen že je v každé třídě jezdců tak akorát (tedy až na ty 125ky, kde jste byli všichni ???), ale svádí se zde souboje hodny mistrovství světa (vlastně tady se už moc nebojuje, ti 4 rychlí vpředu ví, kdo kolikátej bude). V každé kategorii se vždy přetahují skupinky, nebo někdo dotahuje odzadu, radost se podívat. Pro mě konkrétně je trošku problém někomu fandit, když vlastně znám skoro všechny jezdce. Naštěstí se nám nepřízeň počasí vyhnula, spadlo jen asi 12 kapek a fouknul jen příjemný červnový větřík a kromě jedné malé patálie v klasikách, bylo dozávoděno. A teď už avizovaná změna. 
Protože ve stejný čas co my zápolili na červené hlíně, 1400 km od nás startoval legendární vytrvalostní závod vozidel - slavné Le Mans. A kdo neviděl film se Steve McQueenem (ať se jde ihned na hodinu stydět do kouta) či snad novodobý Le Mans 66 o italsko-americké válce (na trati), měl by si okamžitě doplnit vzdělání. 
Bez rozdílu věku, pohlaví a kubatůry se dobrovolníci postavili na trať, motocykly proti nim za pomoci mechanika s motorem v klidu, sprintem k nim, natočit a ujet symbolická 4 kola (nakonec jich bylo 5). Jediný chemik měl vyjimku, protože on by to na startu nenatočil. A vedení zaujal Jirka Pach s Martinem Kubíkem, řežba jak o život (video zde) . Mé návrhy na výměnu jezdce po 2 kolech či tankování, nebo výměnu pneumatik se bohužel neuskutečnili. A aby to bylo spravedlivé, tak pořadí jsme určili podle speciálního klíče z letopočtu 1923.  Sranda musí bejt ... 
             A tak se to pak všechno vyhlásilo, odtleskalo, poděkovalo a jelo se domů. Byly to závody jak mají být a jak se patří. Trasu Ríša udělal jako obvykle trošku jinou ale pro všechny stejnou. Ve výborné kvalitě povrchu, úseky rychlé i technické, super. Moc moc moc díky...  Petr nám to skvěle změřil a spočítal, takže výsledky byly dříve, než si jezdci sundali rukavice. No a pochopitelně to všechno zdokumentoval Míra Jireček. 
Krásnej den ... 
 
No a tak teď Sverepec a pak už nás vyhlíží Žlutavská rokle. Tak se tam na Vás všechny moc těším. 
 
Radek   

ECMX v Laubus Eschbachu

5.6.2023 10:34 | Jiří Husák

Minulou sobotu jsme se vydali na první závod ECMX (Evropsky pohár v classik motokrosu), který vznikl na náš popud a vloni se velmi úspěšně etabloval na classik motokrosové scéně. Závodiště v Laubusu slavilo letos 70 let a tak chtěli výročí oslavit originálně a volba padla na závod classických motokrosových motocyklů.

Krásná trať, která využívá reliéf terénu a je to nahoru a dolů a co je zajímavé hned vedle trati je chráněný biotop a přesto zelení neprotestují.

Laubus byl zajímavý i z hlediska technické historie motokrosu, protože se zde vyráběly motocykly Kramer. Ano to jsou ty co měli systém zadní vidlice „cantilever“ ještě před Yamahou.

 

Pravidelně se zde pořádají setkání majitelů motocyklů Kramer.

I po letech mají stále mnoho fanoušků...

Na této trati se jezdilo i MS a proto se případní jezdci na stupních vítězů zařadí na úroveň jezdců jako v roce 1989 na MS 125 ccm Donny Schmit Robert Bobby Moore a nebo Andrea Bartolini a naposled v 1990 na 250 ccm Greg Albertyn.

Dobový obrázek zachycuje jak to tehdy vypadalo na závodech ……(to bylo divaček…)

Celkem přijelo 120 závodníků a z Československa se zde objevilo pár statečných: J.Furbacher, P.Hrabák, M.Knedlík, D.Bari, J .Husák, H.Muhlig, J.Drozda a i vlastně náš P.Linniger. Catering zajišťoval team amazonek ve složení  Věruška, Barunka a Gabča, které nechaly našeho Herberta doma. Holky a za to moc děkujeme (myslím za kafe a maso).

A neztratili se Jirka celkově 2., i když trenér nebyl spokojen s druhou rozjížďkou a v depu mu pěkně vyčinil, Pavel se sklonil je před jedním Holanďanem a i Míra krásné 2 místo.

Jirka Husák celkově 5. v Evech.

Co bylo ale krásné bylo to, že diváci, a nebylo jich málo cca 1500, tleskali, když projel vítěz cílem. To jsem na motokrosu ještě nezažil .

Atmosféru ze závodů a spoustu fotek najdete na facebooku:

https://www.facebook.com/groups/msc.laubuseschbach/?locale=de_DE

https://www.facebook.com/groups/1855337544765337/media

Myslím, že je to velké lákadlo na další závod ECMX, který bude ve Sverepci a naší slovenští kamarádi se na vás všechny těší.

Prý přijede i Laďa Chemik. A co vy?????

 

Za CMCZ Zdeněk Hazdra.

Reportáž ze Zábřehu

23.5.2023 19:27 | Jiří Husák

Letos jsme naše závodění zahájili v Zábřehu na Moravě. V obavách co předešlé vydatné deště udělají s místní tratí, obzvláště pak s lokálním strašákem (myslím ten brutál kopec dolu a nahoru, né nikoho z místních pořadatelů). A protože jsme po cestě měli drobné komplikejšn, přijeli jsme až v noci a tak nebyl čas si trasu obhlídnout. Ale v bufetu se ještě svítilo a tak jsme chvilku před ulehnutím mohli pozdravit pár těch, kteří ještě nespali. Ráno nás v místním lesoparku (ne, to fakt není depo kde se tady bydlí) sluníčko vyšimralo paprsky z peří. A já pojal neochvějný pocit, že to dneska bude dobrý. A taky bylo. Březolupští časoměřiči měli už od časného rána postavenou tu svojí slavobránu, o které vám každý druhý řekne, že se bojí pod ní vjet, že se bací do hlavy. Nestalo se to nikomu, ani na těch nejvyšších motocyklech. Ale chápu ten pocit. Přihlásili jsme závodníky a úderem 9:15 až 9:20 se začalo trénovat. Bohužel vinou předchozí akce která zde proběhla nikdo netušil, že kdosi značně znehodnotil jinak luxusní cílovou lavici, ze které se v průběhu tréningu a kvalifikace stala spíš past, za což se ještě 1 moc omlouváme. Během oběda došlo promptně k nápravě a už si pak všichni mohli užívat trať podle svých představ. Protože na letošní rok jsme se domluvili na ustáleném pořadí rozjížděk, už nemusíme vézt diskusi o tom proč jede ten po tom a né ten za tím a tak vše navazovalo perfektně. Počasí bylo tak akorát a nálada výborná. A to, že se doktor celý den nudil je ta největší odměna. Snad jen malou chybičkou a zároveň překvapením je nová třída PRE 50+ tedy pro šoféry starší 50ti let na motocyklech do roku 1997 - tedy pro upřesnění - než budou hotové nové stránky - kategorie EVO 50+ je pro jezdce starší 50ti let na motocyklech do roku 1997 , tedy není rozdělena na PRE 90 a 97. To jsme se s časoměřiči špatně domluvili a tak oni nám je, klucí šikovný, taky počítali zvlášť. Možná to u někoho vzbudilo marné naděje na dekoraci na podiu, ale bohužel není tomu tak. Což doufám, že Váš tak hojný počet neodradí od Trutnova, spíše naopak. Co bych naopak chtěl ocenit, je skvělý časosběrný servis od kluků z Březolup. Nejen že výsledky byly vytištěné 3 minuty po tom co dojel poslední, ale že i ti, co byli tou dobou upoutáni na lůžko mohli sledovat live timing doma. Co ještě nám chybí do absolutní dokonalosti ? :-) 

A tak se se Zábřehem loučíme, bylo to tu skvělý, moc rádi bychom se sem zase vrátili. Díky moc, kluci ... 

 

Radek Novák