ECMX Maďarsko 2025
18.6.2025 14:41 |
Jiří Husák
Dovolte mi, abych se s Vámi podělil o mé dojmy a postřehy z právě proběhlého druhého závodu ECMX 2025 v Maďarském Veszprémvarsány/musím zmínit, že jsem tenhle název tolikrát v posledních 14dnech někde zadával,nebo vyslovoval,že ho už umím ZPAMĚTI-:)/.
Když jsem se po fenomenálním Stříbru definitivně rozhodl,že pojedu i do Maďarska na historicky první závod téhle série pořádaný v téhle zemi,musím přiznat,že jsem měl mírné obavy.Je skutečností,že hodně mých kamarádů jezdí do Maďarska hlavně v zimě pravidelně trénovat a jezdí odtud spokojeni,navíc si tenhle závod vzal pod svůj patronát Patrik Linninger,což jsem věřil,že bude záruka vysoké úrovně a kvality.Nicméně přece jen to je trochu blíže Balkánu a jisté pochyby jsem měl.Ve stylu ruského filmu Svéráz ruského rybolovu..kdo neví,o čem ten film je,doporučuji shlédnout….jsem se chystal na Svéraz maďarského motokrosu….nicméně hned na začátek musím říct,nic takového se nedělo.
……pravda,po napuštění vody do kýblu na oplachování v místních sprchách v pátek večer jsem trochu znejistěl,protože ta voda měla ocelovo-olejový nádech a chlapi,co se v pátek osprchovali,jsem už v sobotu neviděl-:)…složení vody později vysvětloval zaparkovaný traktor značky BELARUS hned nad rybníkem,ze kterého se čerpala voda a mastné fleky všude kolem…….ne,dělám si srandu,chlapi vesele závodili,někteří i,jako po požití hopsinkové šťávy..-:)
Takže první překvapení bylo už při příjezdu, kdy po celé cestě po rovinatém Maďarsku najednou vjíždíte z kopce do údolí, nebál bych se ho nazvat malebným a všude kolem vidíte zvlněné kopce s lesy..velmi příjemné překvapení zvláště pro nás z Valašska,hned je to veselejší…další překvapení následovalo po shlédnutí tratě,která byla ve větším kopci,než se z videa zdála a jejím velice zajímavém profilu .Jediný handikap byl podle mnohých kolem mne ten,že trať byla v hodně místech úzká.Dalším otazníkem byla prašnost,protože prostě Maďarsko je už více na jihu a s tím související hrozba pálícího slunička.Organizace šlapala na jedničku,okolí tratě bylo perfektně připravené včetně reklamních bannerů,bufet voněl maďarskými dobrotami,roztáhlé depo po celém údolí se postupně plnilo dlouho do noci,všude kolem,jak už to tak bývá,se zapíjelo všechno možné-o tom přece pátky v depu trochu jsou-:) a společně s ostatními jsme se docela spokojeně těšili na závodní den. V noci nás vzbudil silný vítr,který nám chtěl odnést nepřikurtovaný stan..to údolí asi funguje,jako takový vzduchový trychtýř..nicméně vše se zvládlo….ráno místní pořadatelé nastartovali Bělorusa a začalo kropení.První trenink byl plánovaný na 7:45,který jsme absolovovali /EVO 85/společně s kategorií Evo 50 – a +.Trasa byla kvalitně nalitá,takže jsme přijeli zpět do depa,jako prasátka.Bylo potřeba snažit se neválet na zemi a najet co nejvíce kol,protože se trať ukázala ne úplně jednoduchá na zapamatování.Všechno odsýpalo podle harmonogramu ,následovaly kvalifikace a první jízdy,kdy další nakropení trochu odnesli první nastupující Evaři 50- a +,nicméně prášit se postupně začalo až na druhé jízdy,kdy třeba na naši druhou jízdu už to bylo docela pro mne nepříjemné,ale i to je motokros.
Myslím,že až snad na jeden výjezd zdravotní služby vše proběhlo v pořádku a více než zdravotní výpadky jsem zaznamenal výpadky sem tam technického rázu,přece jen se jedná o classic motocross a nebylo by to ono,kdyby vše na motorkách bylo dokonalé-:).Já jsem kupříkladu po dvou letech vytáhnul svou YZ 490 provozem převrtanou na objem 506ccm,která se vždy vyznačovala vibracemi kurew.ky silnými..sorry,jinak to nazvat nejde… a ke konci první jízdy jsem měl takový divný pocit od zadního kola,i nějaké zvuky ve vzduchu to doprovázely..jaké bylo moje překvapení,když po první jízdě po dojezdu do depa jsem zjistil,že matka zadní osy nikde a osa zadního kola už byla na cestě z motocyklu ven. Na druhou jízdu jsem vzal matici z druhé moto a profesionálně dotáhnul speciální metodou zvanou Moment,která spočívá v tom,že matici dotáhnete na krev,MOMENT počkáte a pak ještě jednou..pro jistotu jištěnou lepidlem.
Velkou radost mi udělal Jirka Pach,který byl po Stříbře „potahován“ za nevyhovující motocykl,kdy se tedy během zimy bez upozornění upřesnili pravidla kategorie EVO 50 + na kategorii EVO 90 50+..Jirka tedy zprovoznil YZ 250 1991/povolenou a schválenou promotérem/na rozdíl od ostatních v „EVROPĚ“ sériové tlumiče,výfuk,přední kotouč atd…a vyhrál obě jízdy i tak…ne,není to o motorce..je to o pravé ruce.Jako třešničku na dortu bych zmínil to,že jsem v jeho kategorii napočítal 11ks motocyklů,které byly mladší a nevyhovovaly řádům.Tady vidím velký prostor pro zlepšení práce promotéra.
Ale nechme toho.Závody hodnotím,jako perfektní,myslím,že všem se v Maďarsku líbilo .Patrik Linninger a jeho tým zaslouží velkou pochvalu a na závěr zmíním tohle:..pokud uvažujete o těchto závodech,buď už o ECMX,nebo o „našem“ seriálu CLASSIC MOTOCROSS,který nám OPRAVDU závidí celá Evropa,uvědomte si,že každý jsme na světě jen jednou,tak přestantě pochybovat,hledat důvody,proč to nejde a přijeďte se s námi svézt nejlépe už tuto sobotu do Benátek u Litomyšle,nebo kamkoli jinam dle našeho kalendáře./V Maďarsku nám kluci rakouský přislibili,že přijedou na závody do Karlína a do Horš.Týna,což jsou tratě kousek od hranic,tak se bude o to víc,na co dívat/…Velice rádi Vás všechny uvidíme!
V ECMX je už pravidlem, že Čeští závodníci většinou opanují stupně vítězů, o čemž se můžete přesvědčit ZDE (VÝSLEDKY)
a fotky od zasloužilého mistra Jirečka tady [https://www.foto-jirecek.cz/]
Tak zdarec na dalších závodech-:)
Petr Čech